OCHRONA STÓP - HALLUXY

Hallux valgus – paluch kośœlawy

- Paluch koślawy to nabyte bądź wrodzone zniekształcenie w obrębie stopy polegające na koślawym ustawieniu palucha oraz szpotawym ustawieniu I kości śródstopia, któremu zwykle towarzyszy płasko-koślawe ustawienie stopy. Wielkość kąta pomiędzy osią długą palucha a osią I kości śródstopia przekracza 20 stopni. Skutkiem tego jest wystawanie po stronie przyśrodkowej stopy, głowy I kości śródstopia.
- Przyczyny i dolegliwości: u ponad 60 % chorych występują uwarunkowania genetyczne - halluxy występują rodzinnie, halluxy mogą powodować również czynniki zewnętrzne: przykurcz ścięgna Achillesa lub mięśnia brzuchatego łydki, płaskostopie, noszenie ciasnego obuwia.

OBJAWY:

- Najczęstsze dolegliwości: koślawe ustawienie palucha i konflikt pomiędzy I a II palcem stopy; poszerzenie stopy, trudności w dobraniu obuwia; bóle przy chodzeniu; stan zapalny, zaczerwienienie, bolesność, wokół głowy I kości śródstopia, czasem obrzęk kaletki, zapalenie kaletki a nawet wyropienie kaletki; ból i pieczenie od spodu stopy pod głowami kości śródstopia (szczególne II i III).
- Występują także bolesne modzele na podeszwie stopy; młoteczkowate zagięcie palców II-IV; nadwichnięcia palców II- IV na grzbietową stronę stopy; trudności przy chodzeniu i przy doborze obuwia; wydolność chodu zmniejsza się stopniowo

JAK LECZYĆ?

- Sposoby leczenia halluxów zależą od rodzaju i stopnia deformacji stopy.
- Zapobieganie paluchom koślawym polega na noszeniu odpowiedniego obuwia. W razie wystąpienia stanu zapalnego kaletki maziowej należy stosować różnego rodzaju ochronę (poduszeczki, kółka ochronne).
- W momencie zauważenia pierwszych objawów pomocne mogą okazać się różnego rodzaju aparaty korygujące, kliny, wkładki ortopedyczne, a także ćwiczenia wsparte fizykoterapią, obniżenie masy ciała, wysiłek fizyczny, zmiana obuwia oraz rehabilitacja mogą dać dobre rezultaty leczenia.
- W zaawansowanych zmianach proponuje się leczenie operacyjne, po którym konieczne jest noszenie nowego obuwia.